[Cyfrowe Odwzorowanie PDF/EPUB/MOBI] Wolna przedsiębiorczość
- Mateusz Machaj, Robert Gwiazdowski
Producent: Instytut Ludwiga von Misesa
Opublikowany na otwartej licencji (CC BY-SA)
podręcznik "Wolna przedsiębiorczość" jest przeznaczony do nauczania
podstaw przedsiębiorczości w liceach ogólnokształcących i
technikach. Treści podręcznika są zgodne z aktualną podstawą
programową. Od 5 maja 2021 r. podręcznik jest dopuszczony do
używania w liceach ogólnokształcących i technikach na przedmiocie
podstawy przedsiębiorczości. Co to jest „Wolna przedsiębiorczość”?
„Wolna przedsiębiorczość” to bezpłatny zestaw edukacyjny składający
się z podręcznika dla uczniów, scenariuszy lekcji oraz serii
filmów.Dotychczas stworzyliśmy podręcznik dla uczniów i scenariusze
lekcji do wykorzystania na lekcjach „Podstaw przedsiębiorczości”.
We współpracy z kanałem Prosta Ekonomia przygotowaliśmy także serię
filmów do pierwszego działu podręcznika. Poszczególne elementy
zestawu są tak skonstruowane, że można z nich korzystać niezależnie
od siebie, ale i w połączeniu. Dlaczego „Wolna przedsiębiorczość”?
Chcemy uwolnić przedsiębiorczość od nudnych i przestarzałych metod
nauczania w szkołach oraz błędów w podręcznikach. Historia projektu
„Wolna przedsiębiorczość” Historia podręcznika do podstaw
przedsiębiorczości „Wolna przedsiębiorczość” rozpoczęła się w 2014
r. W maju 2021 r. udało nam się uzyskać decyzję MEiN zatwierdzającą
podręcznik do użytku szkolnego. Wolna przedsiębiorczość to
podręcznik absolutnie wyjątkowy. Przedstawia spójną wizję
funkcjonowania gospodarki rynkowej. Nicią łączącą wszystkie wątki
podręcznika jest podstawowa (przystosowana do stopnia nauczania)
wiedza o teorii ekonomii. Uczniowie dzięki podręcznikowi poznają
rolę przedsiębiorców, konsumentów czy pracowników w procesach
rynkowych. Dopiero na tym tle autorzy zaprezentowali najważniejsze
instytucje gospodarki rynkowej, bieżące uwarunkowania prawne czy
porady dotyczące rynku pracy bądź finansów osobistych. Dzięki temu
podręcznik nie jest jedynie leksykonem, z którego uczniowie nauczą
się kilkuset nowych słów. Po zapoznaniu się z podręcznikiem będą
potrafili nie tylko powiedzieć, czym jest giełda papierów
wartościowych, ale też zauważą związki tej instytucji z rozwojem
gospodarczym czy wprowadzaniem innowacji. To niezastąpione
narzędzie docierania z wiedzą ekonomiczną do uczniów polskich
szkół. Treści podręcznika są zgodne z aktualną podstawą programową.
Autorami podręcznika są Mateusz Machaj i Robert Gwiazdowski.
Słowniczek ekonomianauka badająca konsekwencje tego, że ludzie żyją
w świecie rzadkości i muszą nieustannie dokonywać wyborów: 1) jakie
cele próbować osiągnąć; 2) jakimi sposobami je osiągnąć. Ekonomia
zajmuje się tym, w jaki sposób ludzie próbują zdobyć bogactwo –
czyli poszerzyć swoje możliwości wyboru. W tym celu ekonomia bada
wpływ różnych instytucji (np. prawa własności, pieniądz na sposoby
i poziom produkcji. Początki systematycznego myślenia o ekonomii
spotykamy już w starożytności i średniowieczu, jednak za pierwszy
traktat ekonomiczny uchodzi praca Irlandczyka Richarda Cantillona
Ogólne rozważania nad naturalnymi prawami handlu wydana w 1755 r.
Za „ojca ekonomii” uważa się jednak powszechnie Szkota Adama Smitha
– autora Badań nad naturą i przyczynami bogactwa narodów z 1776 r.
koszt alternatywnywartość korzyści utraconej z powodu dokonania
wyboru. Podejmując działanie, wykorzystujemy rzadkie dobra, żeby
osiągnąć określone cele. Tym samym nie możemy wykorzystać tych dóbr
do osiągnięcia innych celów. Kosztem alternatywnym pracy może być
np. przyjemność związana ze spędzaniem czasu wolnego. Kosztem
alternatywnym kupna samochodu może być z kolei wygoda i odczucia
estetyczne związane z wyremontowaniem mieszkania. O koszcie
alternatywnym możemy też mówić w kontekście przedsiębiorców –
przykładowo, jeśli firma informatyczna zainwestuje swoje środki w
produkcję aplikacji na smartfony, to nie będzie mogła jednocześnie
stworzyć gry komputerowej, którą także ma w planach. koszty
utopionekoszty podjętych wcześniej decyzji, których nie da się już
odwrócić. Jeśli zainwestowaliśmy znaczne środki w projekt tworzenia
mobilnej aplikacji, która okazała się mało popularna, to nie
będziemy w stanie odzyskać pieniędzy poświęconych na rozwój tej
aplikacji. Przedsiębiorca w takiej sytuacji musi rozważyć, czy jest
sens utrzymywania tego produktu – oszacować czy przyszłe przychody
ze sprzedaży będą wyższe niż przyszłe koszty związane z utrzymaniem
aplikacji; nie powinien w tym momencie sugerować się już kosztami
utopionymi tego projektu. rzadkośćstan, w którym liczba dóbr,
którymi dysponujemy, jest mniejsza niż liczba celów, do osiągnięcia
których moglibyśmy te dobra wykorzystać. Rzadkość zmusza nas do
dokonywania wyborów i koncentrowaniu się na osiąganiu tych celów,
które wydają nam się najbardziej pilne i możliwe do osiągnięcia
zarazem. Jeśli jakieś dobro występuje tak obficie, że przestaje być
rzadkie (np. powietrze w normalnych ziemskich warunkach), to
mówimy, że jest to dobro wolne.
Sklep: ksiegibarneja.pl
Cena:
0.00
PLN
Przejdź do sklepu